Szó szerint
Szél (Feng , ejtsd: feng, fung)
Víz (Shui, ejtsd: sui, suj, sáj) kínai írásjelek kombinációját takarja.
Az élet örök változásának megfigyelésén alapuló, empirikus (tapasztalati) tudomány.
A Feng Shui egy ősi kínai térrendezési művészet és tudomány, amely az ember és környezete közötti harmonikus kapcsolatot vizsgálja. Néhány lényeges pontban összefoglalva:
- Energiaáramlás: A Feng Shui az energia (chi) áramlását optimalizálja a lakásban vagy munkakörnyezetben.
- Elrendezés és harmónia: Megfelelő elrendezésű otthon, munkahely segít javítani az élet különböző területein megélt eseményeket, történéseket.
- Szemlélet: Nem vallás, semmilyen hitet nem igényel. A valóság következetes megfigyelése.
- Tér és táj elemzése: A környező táj és a lakhely, a munkahely megfigyelése alapján határozza meg a legmegfelelőbb kialakítási formákat a sikeres élet megvalósításának érdekében.
- Színek, formák, szimbólumok és anyagok: A Feng Shui hangsúlyozza a megfelelő színek, formák, szimbólumok és anyagok kiválasztását a környezetben, hogy harmonikus energiát teremtsenek.
Feng Shui Iskolák
Tudósaink zömének véleménye abban megegyezik, hogy Földünk anyagát tekintve miből áll.
Az már egyéni teóriák kidolgozására ad számukra lehetőséget, hogy meghatározzák,miként is jött létre mindez.
Így van ez a Feng Shui tudományának esetében is. Az alapfogalmakat (yin és yang energiaminőségek, chi (csi, életenergia áramlása,öt elem tana) mindenki egységesen elfogadja.
Míg az orvoslási lehetőségek, a legkedvezőbb helyzet megteremtésének módozata már változatos, gyakran egymásnak ellentmondó képet mutat.
Ehhez persze tudni kell, hogy a szövegeket a történelem során gyakran meghamisították, szándékos félreértésekkel tűzdelték meg az avatatlanok távoltartása érdekében.
Sok esetben ez a zavarok keletkezésének oka. Továbbá Kína eltérő éghajlati és domborzati viszonyai mellett más és más elrendezések optimálisak,
ebből is származnak a különféle megoldási javaslatok ellentmondásai.
A különféle iskolákat tekinthetjük úgy, mint az orvostudományban a különböző gyógyítási eljárásokat, műtéti módszereket.
Gyakran ugyanarra a daganatra az egyik orvos sebészként műtétet javasol, míg a másik helyen böjtkúrát írnak elő,
noha a betegség és a vágyott cél: a gyógyulás, mindkét esetben azonos.
A Feng Shui-t nevezhetjük a környezet, a lakótér, munkahely akupunktúrás kezelésének is.
Ilyenformán érthetővé válik, hogy az egészséges állapot megteremtésére több mód is kínálkozik, nem csupán egy.
A különböző iskolák szabályai egymástól világosan elkülöníthetőek, konkrétan meghatározhatóak, mely esetben érdemes egyiket vagy másikat követni.
Fő Iskolák, irányzatok
1.,
Forma Iskola
Történelmi szempontból a legrégebbi irányzat, mely a környezet fizikai adottságai (víz, domborzat) és a
lakhely közti kapcsolatra helyezi a hangsúlyt.
A tájra úgy tekint, mint mennyei lények megnyilvánulási formája, mikor is ezen lények ereje,
mágikus befolyásuk határozza meg az ott élők sorsának alakulását.
2.,
Iránytű Iskola
Kína sík vidékén terjedtek el ezen tanok, lévén itt a környezet nem kínált változatos formákat, így az
egyes égtájakban, irányokban rejlő energiaminőséget kellett pontosabban vizsgálni.
3.,
Háromajtós vagy Bagua módszer
Thomas Lin Yun 1986-ban az általa alapított Black Hat Sect Tantric Buddhism egyház égisze alatt
kidolgozott egyszerű, közérthető módszere.
A hagyományos Feng Shui alapelveket ötvözte különféle ezoterikus, tantrikus, konfuciánus,
buddhista eszmékkel, valamint népi bölcsességgel és modern pszichológiai elméletek.
Nagyon népszerű gyors hatásának és egyszerűségének köszönhetően, mivel az
ajtók helyzetéből állapítja meg, hogy az egyes életterületek hol helyezkednek el.
Nem igényel sem iránytűt, sem éteri látást.
4.,
Repülő Csillag
A Feng Shui asztrológia szempontú megközelítésének módszere.
Mivel naponta változtatni kéne az egyes kedvező szimbólumok helyét, évente pedig a különféle funkciók elhelyezését, ezért
átlag ember számára kivitelezhetetlen.
Túl felszínes alkalmazásával pedig több kárt okozunk magunknak, mint hasznot.
5.,
Intuitív Iskola
Ezt sokan nem is sorolják a Feng Shui iskolák közé, mert kizárólag egyéni intuíción alapul.
Szabadon használva különféle iskolák tanait, saját beleérzéseket.
Gyakran a szakmai tudás hiányát álcázva intuíciónak.
6.,
Személyes Energia Iskola
Halzer Eőry Dorottya okleveles Feng Shui konzultáns-szakíró-tanár által
1999. óta fejlesztett, empirikus kutatásain alapuló, 2019-ben publikált Feng Shui Iskola.
Alapvetése, hogy minden egyes ember a maga személyes testi-lelki-szellemi állapotát sugározza ki a környezetébe.
Így a környezetét vizsgálva képet kapunk a személyünk aktuális állapotáról.
Mivel tárgyi környezet nem létezik tőlünk függetlenül, csak az aktuális állapotunk tárgyi megnyilvánulásaként.
Sosem a tárgyaink, az otthonunk vagy a munkahelyünk okoznak valamit a személyes életünkben, hanem a
magunk személyes érzései és gondolatai alakítják a környezetünket, s így a velünk történő külső eseményeket.
Feltárva a személyes, korlátozó érzelmi és gondolati mintáinkat tudunk változást elérni az aktuális személyes testi-lelki-szellemi állapotunkban, a
környezetünk tudatos alakítása által.
*****************
Feng Shui
Személyes Energia Iskola
Alaptételei
1.,
A világ, a környezetünk
folyamatosan alakul, változik.
2.,
Ez az alakulás, ez a változás a
világ, a környezetünk állandósága.
3.,
A világban, a környezetünkben minden
létező, minden személy okkal és céllal létezik.
4.,
Ez az ok, ez a cél
minden létező, minden személy állandósága.
5.,
A világ, a környezetünk és
minden létező, minden személy egyetlenegy Egység.
6.,
A világ, a környezetünk állapota
minden létező, minden személy aktuális
testi-lelki-szellemi állapotának lenyomata.
7.,
Minden létező, minden személy
olyannak tapasztalja a
világot, a környezetét, mint amilyen az
aktuális testi-lelki-szellemi állapota.
8.,
Minden létező, minden személy
olyan eseményeket él át a
világban, a környezetében, mint amilyen az
aktuális testi-lelki-szellemi állapota.
9.,
A létező, a személy
saját, aktuális testi-lelki-szellemi állapota,
egyszóval a személyes energia,
folyamatosan alakul, változik.
10.,
Annak a létezőnek, annak a személynek, aki
tudatosan szeretné megváltoztatni a
világban, a környezetében történő eseményeket,
az aktuális testi-lelki-szellemi állapotán
szükséges alakítani, változtatni.
11.,
A világban, a környezetében először
tárgyi szinten szükséges létrehozni azt a lenyomatot, amilyennek
tapasztalni, érzékelni
szeretné a világot, a környezetét, amilyen
életeseményeket szeretne átélni.
12.,
Ennek az alakításnak, változtatásnak az
eszköze a Feng Shui legújabb iskolája: a
Személyes Energia Iskola.
Alapja az egyéni szabad akarat és a
személyes felelősségvállalás.